Hvordan gør man 30 tons stål lettere?

Den finske industrikoncern Metso er en global producent af bæredygtig teknologi. Fra koncernens danske selskab i Horsens udvikles og markedsføres en lang række løsninger til håndtering af industriaffald, biomasse, affald fra lossepladser mv. I sommeren 2011 købte Metso teknologirettighederne fra den schweiziske virksomhed Holzmag og overtog i den forbindelse en finneddeler (fine-schredder) til affald, som endnu ikke var færdigudviklet.

En af udfordringerne ved den næsten 30 ton tunge maskine var, at serviceringen var alt for besværlig. Det problem skulle løses, og hurtigt, da Metso Denmark havde en kort deadline. Derfor bad de Artlinco om at supplere virksomhedens egen udviklingsafdeling.

Kunde
Metso

 

Ydelser
Produktdesign, Idégenerering

 

metso.com

Opgave

Metso lagde ud med fem prioriterede succesparametre for den færdige løsning. Med det udgangspunkt tog Artlinco hul på idégenereringen. Målet var at komme frem til en række løsninger på, hvordan maskinen bedst muligt kunne åbnes for service. De forskellige idéer blev da gennemgået i fællesskab med Metsos udviklingsafdeling.

Herefter gik Artlinco i gang med at lave designforslag på hele maskinen og afskærmningen. Ud over den funktionsmæssige udfordring med at optimere serviceringen, havde Metso nemlig også et ønske om et design, der var i tråd med de øvrige produkter.

“Selvom man som Metso har en helt igennem velfungerende udviklingsafdeling, giver det i nogle sammenhænge god mening at få en ekstern kompetence til at bidrage med ny dynamik, nye idéer og et frisk syn på en specifik udfordring.”

Johannes Kjærsgaard, Udviklingschef, Metso

Løsning

Da vi havde låst os fast på et endelige design, gik Artlinco i gang med at detailkonstruere føringsdelen, dvs. hjul, hydraulikcylindre, føring, ligestyring, afskærmning, låsemekanisme og bundramme, og efterfølgende blev detaljerne på transportdelen fastlagt. I sidste ende udviklede vi en løsning, der bl.a. udnytter en lang hjulafstand til at opnå en stabil styring af finneddelerens to halvparter.

Det hele blev til sidst samlet i en 3D-rendering, som udviklingschef Johannes Kjærsgaard brugte til at præsentere løsningen internt til Metsos ledelse – inden en prototype som det næste skridt blev sat i værk.