Artlinco om Design for Repair

Hvilken betydning har ‘Design for Repair’ for dig som virksomhed,

producent og forbruger?

Europa-kommissionen annoncerede i marts måned 2023 at regler vedrørende retten til reparation af produkter træder i kraft.

Konkret sikrer dette direktiv nemmere og billigere muligheder for få repareret produkter, selvom den juridiske garanti er udløbet. Det betyder, at producenter nu skal stille reservedele til rådighed til visse elektriske produkter inden for 2 år efter produktlanceringen og i minimum 7 eller 10 år, afhængigt af delen. Nogle af disse reservedele vil være tilgængelige direkte for forbrugerne, mens andre kun vil være tilgængelige for fagfolk, hvis reparationsarbejdet er vanskeligt eller usikkert.

Disse regler er et skridt i den rigtige retning, og giver kunderne mulighed for at forlænge deres produkters levetid, hvorved vi bryder vores nuværende lineære, take-make-dispose økonomi – og i stedet begynde at tackle det enorme problem med f.eks. elektronisk affald.

Designerens rolle

Selvom regler på nuværende tidspunkt hovedsageligt fokuserer på en smal produktgruppe, herunder vaskemaskiner, tørretumblere, opvaskemaskiner, køleskabe og tv – ’Right to Repair’ vil i fremtiden omfatte flere og flere produktkategorier.

At skaffe reservedele er kun en del af problemet. Det er ligeledes nødvendigt at foretage reparation af et ødelagt produkt, som skal være nemmere, mere overkommeligt og mere ønskværdigt end blot at købe et nyt. Og det er her, design kommer ind, idet et produkts reparationsevne og servicerbarhed bestemmes i designfasen. Her vil alle beslutninger fra materialevalg til hvordan produktet samles påvirke, hvor sandsynligt det er, at et produkt bliver repareret i stedet for at blive udskiftet.

Når vi designer et produkt, er det nødvendigt at vi medtænker hvordan reparationer skal foretages, således vi bidrager til et produkt mindre i affaldsstrømmen.

“Hos Artlinco har vi sat os ind i det, så du ikke behøver.”

1. Design for følelser

Måske er den bedste måde at sikre, at et produkt bliver repareret, ved at lave et produkt, som folk faktisk ønsker at beholde i deres liv. At opbygge sentimental værdi er en udfordring i nutidens kasseringssamfund – dog er folk meget mere tilbøjelige til at forsøge at reparere noget, som er vigtigt for dem. Det er derfor vigtigt at dine kunder værdsætter dit produkt nok til at beslutte, at det er værd at reparere i stedet for at udskifte det. En brugercentreret designproces, som den Artlinco gør brug af, der afdækker brugernes behov og ønsker, er afgørende for at designe løsninger, der tilføjer ægte værdi til folks liv.

2. Design for demontering

At designe et produkt, der let skilles ad, vil forbedre chancerne for, at det bliver repareret, hvorved det er nødvendigt at sørge for, at enhver ødelagt komponent kan identificeres, fjernes og udskiftes uden specialværktøj (bedre endnu, uden værktøj) og uden beskadigelse af andre komponenter. Dele, der med størst sandsynlighed fejler, bør være de mest tilgængelige at fjerne. Det kan f.eks. opnås ved brug af aftagelige fastgørelseselementer over klæbemidler eller standardskruer over permanente prespasninger, så produkterne kan adskilles. Også i selve produktets design skal det gøres klart, hvordan det skilles ad.

3. Design for modularitet

For produkter, hvor kompleksiteten forhindrer, at hver del kan udskiftes individuelt, såsom i forbrugerelektronik, skal du overveje et modulært design. At være i stand til nemt at fjerne moduler eller sub-enheder gør det muligt at udskifte ødelagte komponenter med minimalt spild af fortsat funktionsdygtige dele. Denne tilgang kan også hjælpe slutbrugere med at foretage reparationer selv, hvor udskiftning af den enkelte komponent normalt kan være vanskelig eller usikker og kræver professionel service.

“Bæredygtige valg er ikke tilvalg, men et krav til alle virksomheder”

4. Design for reparationsvejledning

I forlængelse af overstående, kan brugeren også foretage reparationer selv, hvis der findes effektiv reparationsdokumentation. At gøre disse instruktioner tilgængelige for alle og nemme at forstå er altafgørende for at uddanne brugerne om reparation. Kommunikation af potentielt komplekse reparationsprocesser bør behandles som en designudfordring i sig selv for at gøre reparationsvejledningen så brugervenlig som muligt.

5. Design for reparationsservice

Hvis reparation af dit produkt kræver specialistfærdigheder eller udstyr, så overvej at støtte dine kunder med en reparationsservice. Gå ud over at stille reservedele til rådighed og tag ansvar for dine produkter ud over købsgarantien. Ikke alene vil du sørge for, at dine produkter forbliver i brug og ude af losseplads i længere tid, en reparationsservice vil give dig kundetillid og loyalitet.

6. Design for holdbarhed

Forebyggelse er trods alt bedre end helbredelse, især når det kommer til produktforældelse. Omhyggelig overvejelse af produktets holdbarhed i designfasen kan minimere chancen for, at noget går galt i første omgang. Dit valg af materialer har direkte indvirkning på produktets robusthed, f.eks. ved at forhindre defekter og kosmetiske skader, der muligvis skal repareres. Ved at reducere kompleksiteten af designet, minimerer man antallet af dele, der kan fejle. Det er derfor vigtigt at gøre det nemt for brugerne at vedligeholde produktet i god stand for at forlænge dets levetid.

Så hvad betyder det for dig?

Som producent vil du skulle indstille dig på at alle elektroniske produkter i fremtiden skal kunne repareres selvom den juridiske garanti er udløbet, hvortil du som producent skal stille reservedele til rådighed inden for 2 år efter produktlanceringen og i minimum 7 eller 10 år, afhængigt af delen. Derfor er gentænkningen af reparationsmulighederne og kommunikationen af disse muligheder en del af de overvejelser, producenten skal gøre sig i forbindelse med udviklingen af nye produkter. Som forbruger vil du se flere ændringer og alternative løsninger, end dem du hidtil er stødt på. Du vil opleve, at produkterne indeholder vigtig information om produktets reparationsmulighederne og mere modulære løsninger.

Det er en stor indvirkning på produkternes belastning på miljøet, hvis vi allerede i designfasen af et produkts udvikling overvejer reparationsmuligheder. Hvis du er produktchef og ønsker at integrere design med henblik på reparation i dit projekt, så kontakt os og lad os tage en snak – vi vil meget gerne hjælpe dig med at design produkter som kan indgå i en grønnere business model.

Hold dig opdateret på EUs seneste opdateringer her.

Design til konteksten

Når din kunde tager beslutninger, foregår det altid i en kontekst. Den fysiske kontekst – altså omgivelserne – og så i en psykisk kontekst. Som udgangspunkt er vores hjerne bange for nyt. Den er bange for forandringer, fordi sådan har vi overlevet i mange år, plus forandringer kræver mere energi og overvejelser. Derfor er det på ingen måde ligegyldigt, hvilken kontekst kunden står i, når de møder dit produkt eller service. Hvis du f.eks. arbejder med design der skal sørge for sikkerhed/ panik- og nødsituationer, så er det en anden del af hjernen, du designer til, fordi det i disse situationer ikke længere er planlægning, overblik og følelsesregulering, der er prioriteret.

 

Inden dit næste projekt starter, så husk at godt design også rummer viden og indsigt om:

 

– Segmentet og typisk adfærd
– Påvirkninger ude fra (f.eks. andres adfærd)
– Påvirkninger inde fra (kundens psykiske tilstand)
– Sammenhæng imellem vaner og beslutninger
– Bias og forforståelser
– Fysisk lokation og påvirkning herfra
– Gruppeadfærd og normer
– Tidspunkt på dagen
– Persontype og præferencer
– Og mere….

 

Dette arbejde med at opnå indsigt i kundernes adfærd og psykologiske faktorer og veksle det til konkrete eksekverbare løsninger, er hele essensen i design thinking. Det kan være fristende at gå direkte til designprocessen, men det vil også betyde at du baserer dit arbejde på gisninger – uanset hvor godt du tror, du kender din kundegruppe. Det er heller ikke nok kun at spørge kunder og brugere. Her spiller vaner os ofte et pus, fordi vi siger eller forklarer én ting, men gør måske noget helt tredje, når vi står i situationen. Sammen med viden om menneskers psykologi og adfærd, skal kunde- og brugerindsigt være et fundamentet i ethvert design- og innovationsforløb, hvis produktet skal være en funktionel og salgsmæssig succes.

Skal vi kigge på dit næste projekt?


+45 70 20 80 36